Oct 7, 2010

jom JULINGkan mata

Eerrrr...getus hati ana "sendirian" ( kerna tiada istilah getus hati secara berjamaah ) apabila cuba nak huraikan tajuk entry kali ni..agak berat bagi ana khususnya..dan jugak amat berat bagi minda ana umumnya..mungkin antum semua pernah melihat insan-insan yang bermata juling dan antum mungkin agak konfius ketika mereka yang bermata juling memandang antum..kenapa? kerna cara insan-insan bermata juling memandang dan melihat agak berbeza berbanding cara memandang dan melihat insan-insan yang bermata normal..Kadang-kadang apabila mereka melihat antum ketika antum sedang berbicara seakan-akan mereka melihat aweks atau bini antum di tepi.Ini boleh mengundang rasa kurang selesa dan ana seolah-olah boleh membaca hati antum berkata 'Bro,nak usha pun rilek-rilek la..Jangan la depan-depan bro..nak ke aku terbitkan novel 'Kakiku di korneamu' ?
ana : errrr..no komen.

Opsss!Pembetulan dan pemberitahuan!
Ana nak tulis kat sini bukan lah tips bagaimana cara memandang awek orang dengan buat-buat juling dan ana bukan juga cuba mengajak antum berkapel untuk membuktikan bahawa orang juling sentiasa memandang awek antum!

Tapi kat sini,ana cuba nak antum memandang sesuatu dari sudut yang lain..dari posisi yang lain..dari sisi yang lain..seperti juga orang juling.mereka tetap memandang tetapi seakan-akan mereka memandang ke arah lain ketika memandang ke arah yang juga lain ( tips : untuk memahami ayat ini memerlukan antum mempunyai IQ yang tinggi ).Tapi ana bukan nak antum julingkan mata fizikal tu..tapi ana disini nak antum cuba men'juling'kan mata hati antum itu..sekali lagi,MATA HATI antum tu!

How? Camne? Gimana?

Mungkin untuk menerangkan secara detail memerlukan antum menghabiskan separuh dari sisa hidup antum untuk membaca tulisan-tulisan dan penjelasan ana tetapi disini ana cuba memberi beberapa contoh supaya mudah untuk difahami dan di'hadam'.


OK..contohnya antum adalah seorang tukang beca yang berumur 48 tahun,bekas pesakit angin ahmar,mempunyai 2 orang isteri dan 2 bakal madu kepada 2 orang isteri antum tersebut dan antum juga dulunya bekas askar. ( maaf,biodata tukang beca tersebut tiada kena mengena dengan entry ini ).Pada suatu hari yang suam-suam kuku,antum dengan gembiranya mengayuh beca untuk mendapatkan sesuap nasi kepada bini-bini antum tersebut.Maka tanpa diduga tiba-tiba BOMMMMM! ( ditambah sound efek bunyi guruh )..Tayar beca antum pancit rupa-rupanya terkena serpihan botol di jalanan.maka dengan slamber antum mengeluarkan bicara 'sopan' antum tersebut ' Laknat punya botol!Penat-penat aku cat rim tayar beca aku ko bocorkan camtu je!nasib baik ko tu botol!kalau ko bernyawa dah lama aku tempeleng free!'

Ok.perasankah antum cara tukang beca tu memandang adalah :
1.Semua salah si botol.Dah la botol.menyusahkan pulak tu.
2.Kecewa yang amat dengan si botol
3.Rasa nak lempang si botol

Cara si botol memandang :
1.
2.
3.

Maaf..botol takde akal.

So what?!
Adakah ini cara berfikir dan 'memandang' yang betul? Perasankah bahawa telah lama kita memandang dan berfikir dengan cara persis cara berfikir si tukang beca?!!

Bagaimana nak 'julingkan' mata hati untuk berfikir dengan cara yang betul?
jom kita lihat apakah yang sepatutnya diucapkan oleh si tukang beca tatkala dilanda masalah tayar bocor.

Pada suatu hari yang suam-suam kuku,antum dengan gembiranya mengayuh beca untuk mendapatkan sesuap nasi kepada bini-bini antum tersebut.Maka tanpa diduga tiba-tiba BOMMMMM! ( ditambah sound efek bunyi guruh )..Tayar beca antum pancit rupa-rupanya terkena serpihan botol di jalanan.maka dengan slamber antum mengeluarkan bicara sopan antum tersebut ' Subhanallah..Alhamdulillah..syukur yang pecah tu cuma tayar.Camne ye kalau yang bunyi booom! tu tadi adalah bunyi kepala aku pecah dilenyek lori kayu balak?Maha Suci Allah yang menyelamatkan aku..Mungkin Allah nak ingatkan aku bahawa sebagus-bagus tayar yang dicipta manusia untuk bertahan dengan kaca pun boleh pecah apalagi aku yang memang dicipta untuk merasai mati.Inilah ingatan dari Allah..Subhanallah..

Jadi cara 'juling' tukang beca tersebut memandang adalah :

1.Pecahnya tayar adalah peringatan dari Allah
2.Bersyukur kerna hanya rim tayar yang berterabur,bukan otakknya yang berterabur dilenyek lori
3.Bersyukur diberi peluang hidup

Disini ana ada kutip maksud salah satu kata-kata hukama' :  'Setiap yang berlaku dalam kehidupan adalah pengajaran secara langsung dari Allah kepada hambaNya.Jika manusia itu gagal untuk memahami hikmah dan maksud pelajaran itu kerna pendeknya akal dan mata hati kita'

Wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SAMPAI SINI JE..HARAP DAPAT TERIMA APA YG DI POST DGN HATI YG TERBUKA..=)